Publicitate
Publicitate
Publicitate
Mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Ce debutant din F1 va avea cel mai mare impact în 2023?

Joshua Donaldson
Oscar Piastri în noul său McLaren la testele din Bahrain
Oscar Piastri în noul său McLaren la testele din BahrainProfimedia
Fiecare intersezon din Formula 1 reprezintă un nou început pentru cele 10 echipe - o șansă de a face schimbări nu doar la mașini, ci și la piloți. În acest carusel al Formulei 1, trei noi piloți s-au alăturat pentru prima dată, iar într-un bazin atât de mic de talente, trebuie să ai ceva special pentru a concura în F1.

Trioul format din Oscar Piastri (21 de ani), Nyck de Vries (28 de ani) și Logan Sargeant (22 de ani) au povești diferite pe drumul lor spre vârful sporturilor cu motor. Dar, pentru toți, un pas important a fost participarea în Formula 2.

Această serie concurează pe aceleași circuite și în aceleași weekenduri ca și fratele său mai mare. Cu toate acestea, spre deosebire de Formula 1, mașinile sunt mai echilibrate, iar regulile sunt modificate pentru a promova curse mai competitive și pentru a-i recompensa pe piloții care sunt constanți de-a lungul sezonului.

De-a lungul anilor, a câștigat tot mai mulți adepți datorită depășirilor bruște și a dramatismului constant, dar a fost, de asemenea, un teren propice pentru ca unii dintre cei mai buni piloți din F1 să își arate abilitățile înainte de a face pasul spre viitor.

Având în vedere acest lucru, Flashscore a stat de vorbă cu Fraser Ford, gazda podcastului The F2 Show, pentru a discuta despre cei mai noi recruți din F1, precum și despre noul sezon F2, care va începe în Bahrain în acest weekend.

Oscar Piastri - "Următorul Lewis Hamilton

Nimeni din paddockul F1 nu a făcut mai multă vâlvă în sezonul trecut decât Piastri. Decizia sa de a semna cu McLaren în locul Alpine - o echipă care l-a susținut în rândurile juniorilor până la numirea sa ca pilot de rezervă în 2022 - a provocat controverse după ce echipa franceză l-a anunțat pe pilotul australian înainte de a se ajunge la un acord - lucru pe care Piastri l-a descris ca fiind "un episod bizar și, sincer, supărător".

El a semnat apoi cu McLaren, înlocuindu-l pe compatriotul Daniel Ricciardo (33 de ani) și alăturându-se pilotului britanic Lando Norris (23 de ani) pentru sezonul 2023.

Talentat încă de la juniori, Piastri a făcut valuri în sporturile cu motor, iar Ford consideră că acest lucru va continua în F1. 

"Vorbim despre un tip care a avut una dintre cele mai bune cariere la juniori pe care le-am văzut vreodată, este probabil cea mai bună de la Lewis Hamilton încoace, așa că există o mulțime de pedigree acolo", a explicat Ford.

"A câștigat campionate consecutive de la Renault EuroCup în 2019, Formula 3 ca începător, ceea ce nu se întâmplă foarte des.

"George Russell a fost ultima persoană care a făcut asta și vorbești despre cineva, din nou, care este un pilot de primă clasă.

"Apoi, pășind în Formula 2, a câștigat-o din prima încercare. Are un talent extrem de mare și nu cred că cineva se îndoiește că va face treabă (în F1)."

O mare laudă, într-adevăr, să îl compari pe debutant cu Hamilton, de șapte ori campion mondial, dar în ceea ce privește carierele juniorilor, doar cei doi au recorduri similare.

În testele, care s-au desfășurat cu o săptămână înainte de cursa de deschidere a sezonului pe același circuit din Bahrain, Piastri și Norris au fost amândoi frustrați în cele trei zile petrecute pe pistă. McLaren a parcurs doar 311 tururi în cele șase sesiuni, cel mai mic număr de tururi dintre toate echipele, și a întâmpinat numeroase probleme de fiabilitate pe parcurs.

Ford se așteaptă ca Piastri să îi forțeze limitele lui Norris - aflat acum la al cincilea sezon la echipa din Woking - pe măsură ce sezonul intră în linie dreaptă, cu posibilitatea de a termina în puncte - dacă mașina în sine poate rămâne competitivă în lupta mereu strânsă din mijlocul clasamentului. Dar, presiunea va fi pe măsură.

"Este întotdeauna dificil pentru orice debutant care pășește în Formula 1, cu atât mai mult pentru un debutant care pășește într-o echipă precum McLaren, care își va dori puncte și podiumuri în mod regulat.

"Și se confruntă cu Lando Norris, care este poate un ucigaș de coechipieri într-un fel. I-a ruinat cariera lui Daniel Ricciardo, într-adevăr, care este un câștigător de curse dovedit, dar cred că va fi dificil pentru Oscar și spun că va fi supus celei mai mari presiuni asupra lui ca începător de la Lewis Hamilton încoace.

"Dacă vă gândiți la băieții care au venit în acest sport, cum ar fi Charles Leclerc sau George Russell, au venit cu un Alfa Romeo și un Williams care erau codașe. Chiar și atunci când Norris a urcat în McLaren, nu au fost o provocare pentru puncte și podiumuri.

"Oscar intră într-o echipă care se bate pentru puncte, aceasta este ambiția lor. Un debutant nu a mai intrat de mult timp într-o echipă atât de competitivă precum McLaren - și cu controversele din vara trecută - este o presiune foarte mare.

"Cred că va face o treabă bună și până la jumătatea sezonului va fi acolo sus sau pe acolo".

Nyck de Vries - neexperimentatul

Dintre cei trei piloți cărora li s-a încredințat un loc în cursă în acest an, doar De Vries a mai concurat cu o mașină de F1. Acest lucru s-a întâmplat la Monza, în 2022, când a intrat la Williams în locul lui Alex Albon, care suferea de apendicită, și a avut o prestație magnifică, terminând pe locul nouă - obținând două puncte în clasament.

Cu toate acestea, Ford consideră că acest rezultat incredibil de la debut nu arată întregul potențial al olandezului, care va concura pentru Alpha Tauri în 2023 alături de Yuki Tsunoda (22 de ani).

"Oricât de bun a fost atunci când a urcat în acel Williams la Monza, mașina se potrivea cu acel circuit și mulți piloți de la acel nivel puteau să urce în ea și să fie competitivi în acel weekend. Nu cred că a fost o reflecție reală a potențialului lui și nu cred că va concura pentru puncte în fiecare weekend și cred că acest lucru va depinde și de mașină.

"Asta nu înseamnă că nu este un pilot bun, este. A câștigat F2 în 2019, a fost cel mai competitiv pilot în anul precedent, în 2018, în afara piloților care au urcat în Formula 1 (Russell, Leclerc și Albon).

"A fost ghinionist că a ajuns în același timp cu acei tipi, talente generaționale, și în orice alt sezon normal ar fi câștigat probabil titlul și ar fi făcut pasul în sus".

De Vries, în loc să se culce pe lauri, a mers și și-a diversificat portofoliul departe de circul care vine cu F1.

"A plecat și a câștigat Formula E, care este un lucru foarte diferit de F1 sau F2. Mașinile sunt foarte asemănătoare și este foarte competitivă, este mult mai mult o formulă a pilotului decât una a mașinii."

Având în vedere că are 28 de ani și, spre deosebire de alți debutanți care vin în acest sport, are experiența de partea sa și asta ar trebui să se traducă într-o tehnică de curse care a fost perfecționată și bine pusă la punct.

"Lupta lui roată la roată va fi intensă, cred că este și un bun pilot de calificări. Va fi un sezon dificil într-un Alpha Tauri care nu este cea mai competitivă mașină, dar îl apreciez foarte mult. Este un pilot foarte bun și va face o treabă bună împotriva lui Yuki Tsunoda."

Cu doar 20 de locuri în acest sport, concurența pentru locuri este întotdeauna acerbă, iar dacă De Vries nu va avea performanțele așteptate, grupul de proprietari Red Bull nu va întârzia să ia o decizie rapidă.

"Există piloți care așteaptă în culise", avertizează Ford. "Sunt șase piloți în Formula 2, care sunt toți piloți juniori Red Bull și mai este și Liam Lawson, care a trecut de la F2 la Super Formula. În total, sunt șapte piloți, excluzându-l pe Daniel Ricciardo, care toți vor locul lui De Vries.

"Dacă nu va avea performanțe în acest sezon, va fi dat afară. Știm că Helmut Marko (managerul programului de dezvoltare de la Red Bull) nu se joacă cu piloții și, având în vedere că are 28 de ani, dacă există cineva care se descurcă bine în Formula 2 sau Lawson se descurcă bine în Super Formula, atunci Marko va dori să îl pună pe scaunul lui pentru a vedea dacă este următorul Max Verstappen. Există o presiune într-un sens diferit pentru De Vries".

Logan Sargeant - Visul american

Cu trei curse americane în calendarul din acest an - Austin, Miami și Las Vegas - a avea un american este un avantaj distinct, având în vedere creșterea popularității acestui sport, așa că a părut ceva de la sine înțeles ca una dintre echipe să meargă și să ia un pilot american - pentru a profita de valul de entuziasm. 

Acel om este Sargeant, care i se alătură lui Albon la Williams după ce Nicholas Latifi (27 de ani) a fost eliberat din funcție în iarnă. Un pilot talentat, cu siguranță, dar care a trebuit să muncească din greu pentru șansa sa în F1, chiar și în timpul ultimei sale curse din categoria juniorilor, anul trecut.

Ford a explicat: "Avea nevoie de o clasare între primii cinci în F2 în sezonul trecut pentru a obține suficiente puncte pentru a fi în Formula 1. A fost o situație de presiune foarte mare în ultima cursă a sezonului, la Abu Dhabi, unde trebuia să termine în puncte pentru a fi în F1.

"A demonstrat că poate face față acestor situații și asta îi va fi foarte util. 

"Sargeant are un adevărat pedigree. De asemenea, s-a luptat financiar pentru a ajunge în punctul în care concurează pentru un loc în Formula 1, iar impulsul este atât de important în cursele de juniori.

"Rivalul său Piastri a avut acest impuls, Sergent l-a avut, a fost nevoit să facă un pas înapoi pentru că nu a avut banii necesari pentru a face pasul, a mai făcut un sezon în Formula 3, s-a mutat într-o echipă care nu câștigase niciodată o cursă și apoi le-a câștigat o cursă, ceea ce este impresionant în sine.

"A terminat pe locul patru în F2 anul trecut și, pe hârtie, te uiți la el și te gândești că sunt locuri mai demne de a face pasul în F1, dar el este încă un pilot rapid, iar cei care au terminat în fața lui erau experimentați, așa că a termina pe locul patru ca începător este o treabă bună. Sunt entuziasmat să îl văd cum face pasul înainte".

Dintre cei trei piloți noi de pe grila de start, Piastri este cel despre care Ford crede că va avea cel mai mare impact.

"Dintre cei trei, nu poți să te uiți mai departe de el", a spus Ford. "Are un antrenor de piloți în Mark Webber, care este atât de valoros, și cred că el este cel de urmărit.

"Până la jumătatea sezonului, cred că va fi în competiție cu Norris. Dacă va reuși să facă asta, va arăta cât de bun este Piastri".

F2 2023

Nu numai că Formula 1 revine în acest weekend în Bahrain, dar și noul sezon F2. Constând din 14 etape și cu o distribuție de piloți care caută să avanseze în carieră.

Ford, un urmăritor atent al competiției și un expert în tot ceea ce înseamnă F2, este încântat să vadă ce va aduce noul sezon.

"Este o serie atât de interesantă. Toate mașinile sunt foarte asemănătoare și există oportunități pentru oricine de a câștiga titlul. Este atât de competitivă și sunt câteva nume care ies în evidență pentru mine.

"Theo Pourchaire (19 ani) s-a întors din nou. Am fost surprins să îl văd revenind pentru un al treilea sezon, având în vedere că anul trecut a terminat pe locul doi în clasament. M-am gândit că ar fi mai benefic pentru el să meargă să lucreze cu Alfa Romeo și să se integreze în cadrul echipei în vederea obținerii unui loc în 2024.

"El va fi puternic și va fi un candidat la titlu, dar numele despre care toată lumea vorbește pe rețelele de socializare și pe podcast este Jack Doohan (20 de ani). Este junior de la Alpine și pare să fie favoritul la titlu în acest an.

"Consecvența este totul în Formula 2 și, dacă va reuși să obțină performanțe și rezultate mai consistente pe parcursul sezonului, cred că va fi acolo sus, alături de Pourchaire."

Atât Formula 1, cât și Formula 2 se pregătesc pentru un alt sezon intrigant și, cu fețele noi de pe grilă, nu ar trebui să existe prea multe momente plictisitoare.

Puteți asculta mai multe de la Fraser Ford în cadrul emisiunii The F2 Show, care este disponibilă pe toate aplicațiile de podcast importante.