Publicitate
Publicitate
Publicitate
Mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Cinci lucruri de știut înainte de Turul Franței 2023

AFP
Belgianul Wout Van Aert (dreapta) și danezul Jonas Vingegaard de la Jumbo-Visma (dreapta) și danezul Jonas Vingegaard de la Jumbo-Visma
Belgianul Wout Van Aert (dreapta) și danezul Jonas Vingegaard de la Jumbo-Visma (dreapta) și danezul Jonas Vingegaard de la Jumbo-Visma AFP
Turul Franței începe sâmbătă la Bilbao cu doi mari favoriți - campionul în exercițiu Jonas Vingegaard și dublul câștigător Tadej Pogacar, al doilea anul trecut.

AFP Sport analizează cinci lucruri de știut înainte de cea de-a 110-a ediție a cursei de trei săptămâni.

Al 25-lea start în afara Franței

Turul va lua startul în afara Franței pentru a 25-a oară. Va fi al doilea start din Țara Bascilor din Spania, după cel de la San Sebastian din 1992. După două etape desfășurate în întregime în Spania, plutonul se îndreaptă spre Bayonne, în Franța. În 2022, Grande Boucle a început la Copenhaga, iar în 2024 se va da startul la Florența, în Italia.

Traseul Turului Franței 2023
Traseul Turului Franței 2023Tour De France

Orașele plătesc scump pentru dreptul de a găzdui Marea Plecare, iar organizatorii cursei insistă asupra faptului că extinde influența internațională a unuia dintre cele mai mari evenimente sportive din lume.

Un traseu foarte muntos

Cu aproape 56.000 de metri de cățărare, un număr record de 30 de trecători, cinci lanțuri muntoase franceze și un singur contratimp, acest Tur prezintă un profil dur care îi favorizează pe cățărători. După Pirinei, Turul revine după 35 de ani la Puy de Dome, în Masivul Central, unde este așteptat cu nerăbdare. Cursa va urca apoi prin Jura, prin Alpi, cu etapa principală spre Courchevel prin Col de la Loze (2.304 m), și în cele din urmă prin Vosgi, în ajunul finalului de la Paris, pe 23 iulie.

Duelul la vârf Pogacar-Vingegaard

Danezul Vingegaard, câștigător anul trecut după un loc doi în 2021, și slovenul Pogacar, campion în 2020 și 2021, apoi vicecampion în 2022, sunt marii favoriți. Cu toate acestea, forma lui Pogacar rămâne necunoscută după ce și-a rupt încheietura mâinii pe 23 aprilie în timpul Liege-Bastogne-Liege.

Danezul Jonas Vingegaard, de la Jumbo-Visma, privește în timpul unei sesiuni de antrenament a echipei
Danezul Jonas Vingegaard, de la Jumbo-Visma, privește în timpul unei sesiuni de antrenament a echipeiAFP

Pentru Vingegaard, întrebarea principală este legată de capacitatea sa de a rezista presiunii de a-și apăra titlul. Cel puțin o duzină de alți cicliști, printre care francezii David Gaudu și Romain Bardet, spaniolul Enric Mas și australianul Ben O'Connor, ar putea lupta pentru locurile de pe podium. Remco Evenepoel, Primoz Roglic și Geraint Thomas sunt principalii absenți.

Siguranța în centrul atenției

Moartea elvețianului Gino Maeder la jumătatea lunii iunie, la coborârea unui munte în Turul Elveției, a aruncat plutonul în dezordine și a reaprins dezbaterea privind siguranța. Obișnuiți să depășească 100 km/h la coborâre, mulți cicliști și-au împărtășit temerile, reamintind în același timp că pericolul face parte integrantă din sportul lor. Pentru a limita riscurile, organizatorii au prevăzut măsuri, printre care instalarea de parapeți capitonați în anumite viraje, pentru a împiedica căderea în gol a cicliștilor.

Preocupările legate de Covid

În majoritatea sporturilor, Covid-19 este doar o amintire îndepărtată, dar ciclismul este resemnat cu un alt Tur sub protocoale stricte. Organizatorii doresc să evite problemele de la Giro d'Italia din acest an, când Evenepoel s-a retras după un test pozitiv în timp ce era lider. La fel ca în ultimele trei Tururi, personalul, jurnaliștii și invitații vor trebui să poarte măști atunci când intră în contact cu cicliștii, care sunt sfătuiți să evite selfie-urile și autografele.