Cinci subiecte cheie de discuție înainte de startul sezonului 2023 în Formula 1
Repetare pentru Max și Red Bull?
Nici în cele mai nebunești vise ale lor, Max Verstappen și șeful Red Bull, Christian Horner, nu și-ar fi putut imagina vreodată cum va arăta drumul lor glorios spre titlurile mondiale de anul trecut.
În 2022, Verstappen a câștigat 15 din 22 de curse, inclusiv nouă din ultimele 11, pe drumul către al doilea titlu mondial consecutiv. Totalul său final de 454 de puncte a fost cu 146 mai mare decât celui de-al doilea clasat, Charles Leclerc de la Ferrari.
Verstappen este considerat favorit de casele de pariuri pentru obținerea unui al treilea titlu, Red Bull având cote la fel de mici pentru a câștiga din nou titlul la constructori.
Discuțiile despre o "eră Verstappen" au apărut după ce olandezul în vârstă de 25 de ani a obținut al doilea său titlu la Suzuka, cu patru curse înainte de final.
"Sper că nu", a spus Leclerc, în timp ce Lewis Hamilton a sugerat că "este prea devreme pentru a spune", subliniind ritmul rapid al Ferrari în calificări, dar menționând că echipa sa Mercedes a avut de făcut "un pas mult, mult mai mare și un deal mult mai abrupt de urcat, dar sperăm că nu imposibil".
Principalii contracandidați
Mercedes, de opt ori campioană la constructori, Hamilton, de șapte ori campion mondial, și George Russell, prodigios de talentat, s-au întors în mașinile negre din acest sezon în căutarea revanșei.
Șeful echipei, Toto Wolff, a descris ultimul sezon ca fiind "o lecție de caracter", echipa sa, mai mult decât oricare alta, chinuindu-se să facă față noilor reguli privind efectul de sol.
Capricioasa mașină W13 a fost pusă la loc de cinste în recepția de la sediul lor din Marea Britanie "pentru a ne reaminti în fiecare zi cât de dificil poate fi", a declarat Wolff.
Hamilton, în vârstă de 38 de ani, care se apropie de al 17-lea său an în ”Marele circ”, este la fel de înfometat ca întotdeauna și este în curs de negociere a unui nou contract cu echipa care speră să îl ajute să câștige o a opta coroană mondială a piloților, un record.
În ceea ce privește Ferrari, au avut o mașină care să se ridice la nivelul Red Bull, dar au fost de fiecare dată dezamăgiți de fiabilitate și de o strategie discutabilă în ziua cursei, iar directorul echipei, Mattia Binotto, a plătit prețul.
Sub conducerea succesorului său, Fred Vasseur, Leclerc și Carlos Sainz vor încerca să exploateze viteza evidentă a mașinii lor pentru a-l da jos pe Verstappen de pe piedestalul său.
Între ei au înregistrat 12 pole position-uri față de cele opt ale Red Bull în 2022, dar doar patru victorii față de cele 17 ale lui Verstappen și Sergio Perez.
F1 vine pe The Strip
Poate că Marele Premiu al Chinei va lipsi pentru al patrulea sezon consecutiv și nu i se va găsi un înlocuitor, dar F1 va organiza totuși un sezon record de 23 de curse, profitând de o revenire a popularității sale globale de la preluarea de către Liberty Media.
Înapoi în meniu, după două vizite lipsite de strălucire într-o "parcare" din spatele Caesars Palace în anii 1980, este Las Vegas, programată ca penultima etapă la mijlocul lunii noiembrie.
"Această cursă va fi, cu siguranță, cea mai mare cursă din toate timpurile", a declarat entuziasmat Lewis Hamilton după o tură dată pe "The Strip". Las Vegas se alătură orașelor Austin și Miami pentru a oferi Statelor Unite un trio de curse.
Qatar se întoarce, dar este au revoir pentru Marele Premiu al Franței, organizat pentru prima dată în 1906 și, ca atare, cel mai vechi din istoria F1. Invazia rusă în Ucraina nu permite ca Sochi să fie inclus pe listă.
Numărul de curse de sprint, introduse pentru prima dată în 2021, s-a dublat la șase.
Plafonul potrivit
F1 a introdus plafoanele de costuri pentru prima dată în 2021, stabilind o limită de 145 de milioane de dolari pentru cât de mult cheltuiesc echipele pentru mașinile lor (altele decât motorul) pe parcursul sezonului.
Red Bull a fost sancționată cu o amendă de 7 milioane de dolari după o depășire a cheltuielilor de 1,86 milioane de dolari. Unii rivali au afirmat că federația a fost prea indulgentă, dar șeful Red Bull, Christian Horner, a sugerat că reducerea cu 10% a cercetării aerodinamice permise i-ar fi costat până la o jumătate de secundă pe tur.
Plafonarea costurilor a fost introdusă de FIA pentru a egaliza decalajul dintre cei care cheltuiesc mult și cei care au mai puțini bani de aruncat, cum ar fi Haas. Această măsură ar trebui să ajute echipele să supraviețuiască și reprezintă un pas înainte în încercarea F1 de a-și dovedi responsabilitatea în această eră a sustenabilității.
Plafonul pentru acest sezon este de 135 de milioane de dolari, iar calculatoarele biroului de audit al FIA sunt pregătite să verifice conturile și să acorde penalizări, inclusiv puncte, în cazul unor abateri semnificative de peste cinci procente.
Un domeniu pe care nu îl acoperă este cel al salariilor piloților, cei 20 de concurenți de pe grila de start urmând să încaseze în total peste 200 de milioane de dolari.
Timpii de testare
Timpii testelor de pre-sezon din F1 sunt greu de citit, având în vedere diferitele set-up-uri, strategii și subterfugii ale echipelor.
Cu toate acestea, după ce sâmbătă s-au încheiat cele trei zile de testare a mașinilor lor din 2023 la Sakhir, dovada că Red Bull este din nou echipa de bătut pare greu de ignorat, cu Verstappen și Sergio Perez terminând în fruntea clasamentului timpilor, în timp ce chinezul Zhou Guanyu a luat onorurile zilei a doua pentru Alfa Romeo.