Formula 1 Focus: De ce pleacă Lewis Hamilton la Ferrari și cine îl va înlocui?
Poate că nu a început încă sezonunl, dar nu a fost greu să găsesc ceva despre care să scriu pentru prima mea rubrică din 2024. Inițial mă așteptam să fie despre Charles Leclerc și Lando Norris semnând noi contracte cu Ferrari și McLaren, apoi m-am pregătit să analizez de ce propunerea de intrare a lui Andretti a fost respinsă, iar apoi a apărut o poveste care le-a eclipsat pe toate, apărând informația că Lewis Hamilton se va alătura Ferrari după acest sezon.
Nu ar fi o exagerare să spunem că aceasta va fi una dintre cele mai mari mutări din istoria sportului - probabil cel mai mare pilot din toate timpurile trecând la cea mai mare echipă din toate timpurile - astfel încât cred că putem fi cu toții de acord că merită o ediție de Formula 1 Focus numai pentru ea.
De ce a ales Hamilton să se alăture echipei Ferrari?
Prima întrebare care mi-a venit în minte mie și multor altora, îmi imaginez, a fost: de ce face Hamilton acest lucru? Sigur, Mercedes nu i-a dat o mașină suficient de bună de două sezoane, dar doar o singură dată de când echipa germană s-a alăturat grilei în 2014, Ferrari a construit una mai bună - în 2022 - și de mult timp au fost inferiori actualilor angajatori ai lui Hamilton când vine vorba de strategia în cursă.
O posibilitate este că Ferrari i-a arătat lui Hamilton planurile lor pentru următorii ani și l-a convins că este echipa cu cele mai mari șanse de a reduce diferența față de Red Bull. Cu toate acestea, echipa italiană a avut de foarte multe ori în ultimul deceniu planuri mărețe pe care nu au reușit să le ducă la bun sfârșit, iar britanicul va ști asta mai bine decât oricine - are prea multă experiență pentru a crede cu adevărat că pot livra tot ceea ce promit.
Un scenariu mai probabil cred că este acela că, neconvins de munca depusă de echipă în pauza de iarnă, a ajuns la concluzia că Mercedes nu va prinde Red Bull prea curând. De acord, s-ar putea ca nici Ferrari să nu o facă, dar dacă nu poate să câștige un titlu, nu există un loc mai bun în care să rateze.
Este visul aproape fiecărui pilot să conducă într-o zi pentru Ferrari, iar Hamilton a vorbit adesea în trecut despre faptul că are acest vis. Fără îndoială că ar prefera să câștige un al optulea campionat mondial, dar dacă nu crede că se va întâmpla acest lucru, având în vedere dominația Red Bull, îndeplinirea visului său din copilărie este probabil următorul lucru cel mai bun pe care îl poate face în ultimii ani ai carierei sale.
Cu cine îl va înlocui Mercedes?
Mercedes are două opțiuni: fie îl înlocuiesc pe Hamilton cu unul dintre puținii piloți de pe grilă care îi pot ține piept, fie îl fac pe George Russell liderul echipei pe viitor și aduc un al doilea pilot care să joace un rol de sprijin similar cu cel pe care Valtteri Bottas l-a jucat pentru septuplul campion mondial.
Dacă vor prima variantă, opțiunile sunt puține. Max Verstappen este legat de Red Bull, Lando Norris la McLaren și Charles Leclerc la Ferrari, ceea ce înseamnă că, dintre cei mai buni din acest sport, doar Fernando Alonso este disponibil. Dacă Toto Wolff și compania doresc un înlocuitor similar, spaniolul este confortabil cea mai bună opțiune, fiind singurul om prin preajmă care are atât experiența, cât și abilitățile lui Hamilton.
În cazul în care doresc în schimb pe cineva care să joace rolul de vioară a doua pentru Russell, alegerile lor sunt mult mai numeroase. L-ar putea lua pe Nico Hulkenberg, omul pe care inițial plănuiau să-l aducă în cazul în care Hamilton îi refuza în 2013; l-ar putea aduce înapoi pe Esteban Ocon, produs al academiei și fost pilot de rezervă; l-ar putea lua pe Alex Albon pentru a asigura o linie pe termen mai lung; l-ar putea lua pe oricare dintre Sergio Perez și Daniel Ricciardo cărora Red Bull nu le oferă al doilea loc din 2025. Sau, bineînțeles, ar putea să fac un schimb cu Ferrari și să-l aducă pe Carlos Sainz în rândurile lor, dar mai multe despre asta într-o secundă...
Am sentimentul că austriacul va înclina spre a-l face pe Russell omul principal. Britanicul este viitorul echipei și există riscul de a-l supăra dacă nu-l face pilotul principal - acesta este un risc pe care Wolff ar putea să nu considere că merită să și-l asume, având în vedere că, oricum, este foarte posibil ca Mercedes să nu se mai lupte pentru titluri înainte de retragerea lui Alonso.
Totuși, Russell nu este produsul finit, așa că Wolff va dori un al doilea pilot pe care să se poată baza pentru a interveni în cazul în care coechipierul său are o zi slabă, ceea ce aș spune că îl face pe Hulkenberg favorit. Acest lucru s-ar putea schimba dacă Ricciardo are un sezon bun, dar cel mai probabil va ajunge la Red Bull dacă va impresiona.
Ce urmează pentru Carlos Sainz?
Nu poți da vina pe Ferrari pentru că și-a aruncat planurile pe fereastră atunci când i s-a oferit șansa de a semna cu un mare pilot al tuturor timpurilor, dar este greu să nu îți pară puțin rău pentru Sainz, care a făcut o treabă mai mult decât respectabilă de când s-a alăturat echipei italiene, dar care este totuși împins pe ușă. Acestea fiind spuse, performanțele sale impresionante ar trebui să-i asigure cel puțin un loc de top în altă parte.
Acesta ar putea fi la Mercedes, care, fără îndoială, îl va avea în fruntea listei de candidați. Ar aduce cu el multă experiență și consistența din zilele de cursă care îi lipsește încă lui Russell, ceea ce ar face din ei o pereche ideală pe hârtie. Cu toate acestea, spaniolul ar putea fi reticent să se alăture unei echipe care are deja băiatul ei ”de aur”.
S-ar putea să vrea să fie în sfârșit el însuși omul vedetă, iar această dorință l-ar putea duce la Audi, care are planuri mari pentru când va prelua echipa cunoscută în prezent sub numele de Stake în 2026. Ar trebui să petreacă un sezon pe bară înainte de acea preluare, dar ar putea merita așteptarea dacă va ajunge să conducă una dintre cele mai puternice echipe de pe grilă.
Următoarea sa destinație pare a fi cel mai probabil unul dintre giganții germani, dar a face echipă cu sau a-l înlocui pe compatriotul Alonso la Aston Martin este, de asemenea, o posibilitate reală, având în vedere că aceștia ar putea foarte bine să-și piardă omul principal în favoarea Mercedes sau să nu mai aibă răbdare cu Lance Stroll.
Timpul lui Sainz la Ferrari poate că se apropie de sfârșit, dar timpul său de luptă în fruntea grilei cu siguranță nu.