Publicitate
Publicitate
Publicitate
Mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Finala Kings League a umplut Camp Nou: Pariul sportiv reușit de Gerard Piqué

Gerard Piqué cu Ibai Llanos
Gerard Piqué cu Ibai LlanosKings League
Duminică, Final 4-ul primei ediții a King League a atras peste 92.500 de persoane pe Camp Nou. Un succes clar pentru Gerard Piqué, mai ales că finala câștigată de El Barrio a fost urmărită de o medie de 2 milioane de persoane pe Twitch. Să fie aceasta apariția "spiritului sportiv"?

Rareori Joan Laporta a apărut atât de jovial. În mijlocul unui public surescitat care aștepta finala primei ediții a Kings League, președintele FC Barcelona a intonat cântece spre gloria clubului blaugrana, a sărit în sus și în jos, a împărțit îmbrățișări și trofee. Avea multe motive de bucurie. Datorită lui Gerard Piqué, a reușit să realizeze visul multor manageri: să deschidă stadionul timp de 9 ore și să facă mulți bani. Permițându-i fostului fundaș central să organizeze Final 4 pe Camp Nou, i-a permis lui Barca să recupereze 50% din veniturile totale. Adică 2,5 milioane de euro din cele 5 milioane de euro câștigate. Și este un pariu sigur că Laporta, ca mulți dintre noi, habar nu avea cine sunt toți "președinții" de echipă prezenți, în afară de Iker Casillas, absent duminică, Ibai Llanos, cel mai cunoscut streamer spaniol și mare prieten al lui Pique, Kun Agüero sau Gerard Romero, un jurnalist "din interior" care a fost în transă când a doborât recordul pentru cei mai mulți oameni care au purtat măști în același timp.

Acești iluștri necunoscuți pentru mulți tineri, adulți, părinți și bunici, sunt idolii generației Z. Trebuia să urmărești coregrafia anarhică a covorului roșu și să auzi strigătele stridente ale fanilor pentru a asista, oarecum amețit, la o dublă descoperire: cea a unei grupe de vârstă care intră pentru prima dată pe Camp Nou și cea a obișnuiților de pe coridoarele stadionului care urmăreau cu un aer precaut acest val adolescentin. În cele din urmă, poate că David Villa, care venise în cadrul unui parteneriat cu o marcă de bere, a fost cel mai puțin celebru dintre puștii care purtau însemnele unor noi echipe create. În concluzie, lumea de mâine este deja aici și a fost una de modă veche și bună.

Când virtualul se materializează

Final 4 Kings League, care a arătat ca o mare petrecere cu președinții sosiți cu elicopterul, a reușit să umple Camp Nou cu un eveniment sportiv care nu avea niciun interes sportiv. Pentru prima dată s-a materializat "sportstainment", un amestec subtil de sport, concert și, de altfel, marketing hardcore. Nu mai era vorba de o audiență virtuală, adesea disprețuită ca fiind dificil de cuantificat în ciuda milioanelor de vizualizări și a abonaților pe diverse platforme. Era dovada că acest public juvenil putea fi transformat în bani grei, cu bilete între 10 și 60 de euro, tricouri la 29,99 euro și eșarfe la 23,99 euro. Nu este ieftin, dar, în comparație cu prețurile practicate de cluburile de fotbal, devine aproape atractiv. Merchandisingul textil a fost, paradoxal, singurul fără marcă aparentă, o raritate când știi că suporterii au luat obiceiul absurd de a plăti prea mult pentru un tricou (nici acesta nu este întotdeauna de bun gust) cu mai mulți sponsori, în condițiile în care, teoretic, sponsorii ar trebui să-i plătească pe cei care le poartă și nu invers.

În rest, totul este comercializat în mod scandalos, de la numărătoarea inversă până la startul meciului de către o marcă de fast-food până la jocul de tir de la mijlocul terenului, în care un participant trebuie să țintească spre poarta în care portarul este înlocuit de... o oală de supă gonflabilă uriașă. În timp ce sponsorul mașinii de lux nu apare pe teren, acesta este adăugat în mod artificial la fluxul Twitch, oferind o vizibilitate constantă, având în vedere dimensiunea terenului de 60 de metri lungime.

Anecdota este suficient de elocventă: În timpul conferinței de presă, în timp ce Juan Sebastián Guarnizo, primul streamer latin care a depășit 10 milioane de urmăritori pe YouTube și garant al atractivității pe piața sud-americană, răspundea la o întrebare în calitate de președinte al Aniquiladores, Pique, observând că o sticlă de plastic a unei mărci partenere din afara Ligii Regilor intra în vizorul camerei, a îndepărtat-o, imitându-l pe Llanos, care rupea cu scrupulozitate etichetele de hârtie pentru ca marca să nu apară.

Este forma mai puternică decât conținutul?

Este aceasta o formă de răspuns la proiectul Superligii Europene? Pentru Florentino Pérez, afișul meciului este suficient pentru a construi profitabilitatea. Dar duminică, a prevalat mai degrabă forma decât fondul, mai degrabă personalitățile jucătorilor decât jucătorii. Niciun jucător de top nu a jucat în Final 4, Kun Aguero stând cu înțelepciune pe margine, printre colegii săi președinți. Cu toate acestea, o vedetă uriașă și-a făcut apariția pe cele două ecrane mari: Neymar va fi unul dintre președinții ediției braziliene. În general, trebuie să fii un bun sau foarte bun cunoscător al fotbalului spaniol pentru a-i cunoaște pe toți invitații care au venit ca "Jugador 12", chiar dacă au fost prezenți jucători celebri precum Ronaldinho, Javier Saviola, Joan Capdevilà, Rúben de la Red sau Chicharito. În ceea ce privește fotbalul, jocul nu a atins cote maxime și au fost José Juan, fostul portar al lui Alcoyano , cunoscut pentru că a contribuit la eliminarea lui Real Madrid în Copa del Rey în 2021, și Martín Mantovani, fostul căpitan al lui Leganés, care au dominat finala cu echipa lor din El Barrio, fundașul central marcând chiar două goluri.

El Barrio a câștigat prima ediție a Ligii Regilor
El Barrio a câștigat prima ediție a Ligii RegilorKings League

Într-o conferință de presă care a fost la polul opus față de ceea ce suntem obișnuiți, Pique, răspunzând la o întrebare din partea Flashscore, a refuzat să compare fotbalul în 11 cu King League, explicând că fanii și suporterii au nevoie de mai multă apropiere de jucători. Dar se pare că a găsit formula câștigătoare, un amestec de joc dezordonat care păstrează decorul fotbalului cu personalități emblematice, pus în valoare de un foc de artificii care anunță startul finalei.

Regulile jocului evoluează. Cu o zi înainte, într-o conferință de presă, Pique a cerut validarea unei noi legi, inspirată din handbal: dacă arbitrul constată că o echipă întârzie să atace, ridică brațul și le acordă jucătorilor 10 secunde pentru a finaliza acțiunea. Prin ridicarea mâinii se decide dacă se acordă sau nu un penalty. Fiecare echipă are un "presidente de penalty": însuși președintele este invitat pe teren pentru a executa un penalty ori de câte ori dorește. În minutul 18, adică cu 2 minute înainte de pauză, se aruncă un zar uriaș: în funcție de numărul obținut, meciul se reia cu atâția jucători câți indică zarurile: 6 în prima semifinală, 2 în a doua, 3 în finală. Acest lucru umflă rapid scorul și menține publicul captivat. Ambele echipe au, de asemenea, câte un apel VAR și o armă secretă extrasă la întâmplare care durează 2 minute: un jucător mai puțin pentru adversar, numărul de goluri se dublează... Arată ca un imens joc de societate. Și, în cele din urmă, în ciuda unui oarecare scepticism inițial, ajungem să ne lăsăm prinși în joc, să ne ținem respirația în timpul loviturilor de departajare la penalty-uri în stil MLS dintre Aniquiladores și Troncos și să ne îndrăgostim de El Barrio al lui Adri Contreras și de cei "doar" 300.000 de urmăritori ai săi împotriva lui Sayans FC al lui TheGrefg și a... 17,9 milioane de urmăritori pe YouTube.

Adri Conteras, președintele El Barrio și autorul penalty-ului din finală
Adri Conteras, președintele El Barrio și autorul penalty-ului din finalăKings League

Succes de audiență și deja provocarea reînnoirii

Această primă versiune nu a fost perfectă. Între palavre, bătălia rapperilor sponsorizată de o băutură energizantă, concertul Lali a fost lung, chiar foarte lung. Dar chiar și în neajunsurile sale, a spulberat o idee preconcepută despre noua generație care nu se poate concentra. Și aici ne dăm seama de diferența dintre preconcepții și realitate.

În mai multe rânduri, președinții de streameri au discutat în fața unui stadion plin, chiar dacă asta însemna să continue la nesfârșit și să depășească programul de bază. Virtuozitatea lui Twitch este și aceea de a-și alege formatul și de a-l adapta în funcție de opinii. În ciuda faptului că finala a început în jurul orei 21.45, Camp Nou a fost pe trei sferturi plin. Pe Twitch și YouTube, prin intermediul stream-ului "oficial" și al streamerilor care transmiteau și ei evenimentul, cifrele au evoluat pe măsură ce meciul se desfășura: 1,49 milioane în medie cu un vârf de 1,98 pentru prima semifinală, 1,69 în medie cu un vârf de 2,07 pentru a doua, 2,02 în medie cu un vârf de 2,16 pentru finală. Cu o medie generală de 1,38 milioane de spectatori, a fost un succes total (deși este posibil să fi existat unele dublări, spectatorii urmărind, de asemenea, una dintre transmisiunile de pe Camp Nou). Dacă adunăm audiența de vârf cu cea prezentă la locul de desfășurare, aproape 6,5% din populația spaniolă a urmărit integral sau parțial Final 4 Kings League.

Focuri de artificii pe Camp Nou înainte de startul finalei
Focuri de artificii pe Camp Nou înainte de startul finaleiKings League

La o săptămână după El Clasico-ul decisiv pentru cucerirea La Liga, încheiat cu un gol decisiv al lui Franck Kessié în prelungiri, această Final 4 Kings League a semănat cu adevărat cu cel mai important meci al sezonului din lume, fără injurii, într-o atmosferă bună, care îi liniștește întotdeauna pe părinții reticenți în a-și aduce copiii pe stadion. Gerard Piqué a reușit pariul său, iar acest lucru are potențialul de a perturba serios modelul de afaceri actual, care se bazează pe o generație consumeristă sensibilă la brandurile promovate de influenceri și streameri.

Cu toate acestea, fostul fundaș central se confruntă cu mai multe provocări noi. În primul rând, trebuie să își construiască o audiență fidelă, ceea ce a reușit să facă foarte repede prin intermediul draftului inaugural, al meciurilor din sezonul regulat și al talk-show-urilor de pe Twitch. Acest lucru va fi realizat prin reînnoirea genului, prin schimbarea regulilor prin vot popular, așa cum s-a întâmplat în cazul primei ediții (offside, atingeri de mână, numere de tricou, durata meciurilor) și, cu siguranță, prin schimbarea președinților pe termen mai mult sau mai puțin lung. În plus, a început deja un proces de internaționalizare a competiției, începând cu Brazilia. În cele din urmă, va trebui să stabilească dacă acest tip de eveniment poate fi repetat în mai multe momente ale anului, oferind un conținut creativ inovator. Acesta va fi deja cazul cu organizarea unei Ligi a Reginelor și a unei Cupe a Prințului pentru copii. Sporttainment este încă la început, dar demonstrația de forță a lui Piqué dovedește că are mijloacele necesare pentru a-și atinge ambițiile.