Publicitate
Publicitate
Publicitate
Mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Expertul în social media, Mario Leo: "Phil Foden ar putea face senzație la EURO"

Mario Leo
Mario LeoMario Leo / RESULT Sports
Într-un interviu exclusiv pentru Flashscore, Mario Leo, CEO al Result Sports, principala companie germană de analiză a rețelelor sociale în sport, împărtășește opiniile sale despre rolul social media în sport, la scurt timp înainte de turneul EURO din Germania. Leo discută despre activitatea sa cu asociațiile majore de fotbal, evidențiază cele mai importante profiluri de social media ale vedetelor de la EURO și aprofundează potențialele pericole ale lumii digitale pentru tânăra generație de fotbaliști. Expertul, în vârstă de 53 de ani, oferă o privire detaliată asupra modului în care social media influențează sportul, oferind o perspectivă unică cu doar câteva zile înainte de startul turneului.

Flashscore: Mario, EURO este chiar după colț. În calitate de german, probabil că așteptați cu nerăbdare de ceva vreme acest eveniment major în țara dumneavoastră. În ciuda întregului profesionalism necesar în calitate de expert în date, cât de multă anticipare și emoție simțiți deja?

Mario Leo: Aștept cu nerăbdare. Să fii organizator, să ai un turneu atât de mare în propria țară, este ceva special. Germania se pricepe foarte bine la organizarea de evenimente majore. Va fi un eveniment extraordinar, cu arene pline și sportivi grozavi. Sincer, în unele zile deja mi se face pielea de găină când mă gândesc la meciul de deschidere. O mare așteptare.

UEFA, DFB și Federația Austriacă de Fotbal, colaborați cu trei organizații implicate în EURO. Cu ce solicitări vin acestea la dumneavoastră și la echipa dumneavoastră înainte, în timpul și după acest eveniment major?

Mario Leo: Suntem foarte implicați în planificarea problemelor înainte de turneu. Ce conținut și ce formate funcționează în prezent în social media? Ce își dorește grupul țintă? De asemenea, sprijinim procesele din ziua meciului la UEFA și DFB. De exemplu, filtrăm postările rasiste de pe Facebook și Instagram, astfel încât să putem acționa și reacționa în siguranță și în mod intenționat în comunicarea de criză. Ulterior, analizăm situația. De exemplu, ce impact a avut victoria surprinzătoare a Austriei împotriva Franței? Asociațiile doresc să evalueze valorile de marketing și de sponsorizare pentru a învăța pentru următoarele meciuri și turnee și pentru a putea face ajustările necesare în ceea ce privește propria performanță mediatică.

Haideți să ne adâncim în date. Care sunt federațiile naționale de fotbal din Europa care sunt lideri conform analizelor dumneavoastră?

Mario Leo: Trebuie să faceți o distincție. Pe de o parte, există marile națiuni care au un număr mare de adepți, cum ar fi Anglia, Franța, Germania și Spania, dar și Portugalia cu Cristiano Ronaldo. Pe de altă parte, există asociații care inspiră emoțional, cum ar fi Polonia și Scoția, care au rate de interacțiune incredibil de mari. Reacția și interacțiunea devin din ce în ce mai importante, motiv pentru care și aceste federații trebuie lăudate și numărate printre cele mai bune în mod absolut. În general, fotbalul este un pionier al social media, iar acest lucru se extinde și la națiuni mici precum Gibraltar și San Marino.

Mario Leo
Mario LeoMario Leo / RESULT Sports

Ați menționat federațiile mai mici care au succes în social media și care generează cifre mari. Care este mai exact rețeta lor de succes, astfel încât să nu se piardă alături de profilurile social media ale federațiilor mari?

Mario Leo: Este în primul rând din cauza interesului societății pentru fotbal. În țări precum Polonia și România, mândria națională este foarte pronunțată, în alte națiuni mai puțin. Cu toate acestea, fotbalul este, de asemenea, cel mai popular sport din lume și, prin urmare, face întotdeauna valuri mari în lumea digitală. Social media este un mare sensibilizator care multiplică diverse curente de opinie. În special în conjuncție cu evenimentele majore, platformele sociale sunt un canal de comunicare a bucuriei, dar și de exprimare a frustrărilor. Un gol încasat în ultimul minut de joc, în prelungiri, poate ruina o potențială victorie la pariuri sportive. Această frustrare se descarcă apoi asupra federației și a jucătorilor. În acest caz, este important să se facă pașii corecți în comunicare, astfel încât frustrarea să nu fie în centrul atenției. Dar să revenim la întrebare: Naționalele mai mici au o șansă bună de a ieși în evidență, mai ales dacă sunt creative și autentice. Informații din vestiarul echipei, poate și un pic în viața privată a jucătorilor. Și, într-o anumită măsură, ține și de modele. Belgia a reușit să dezvolte fotbaliști recunoscuți la nivel mondial - Thibaut Courtois, Kevin De Bruyne, Romelu Lukaku. Dacă acești jucători sunt implicați îndeaproape în comunicarea naționalei, toți cei implicați - jucători, federație, fani și sponsori - pot beneficia enorm. În Belgia, altceva este, de asemenea, remarcabil.

Ce anume?

Flamanzii și valonii nu sunt de acord în multe privințe, dar când vine vorba de fotbal - când vine vorba de susținerea echipei naționale - sunt uniți. Acest lucru este destul de rar în Europa, dar este frumos să vedem impactul pe care îl poate avea fotbalul atunci când este asociat cu o bună comunicare.

România în topul echipelor de la EURO
România în topul echipelor de la EUROMario Leo / RESULT Sports
Situația din grupe
Situația din grupeMario Leo / RESULT Sports

Result Sports a realizat deja analize extinse de date pentru evenimentele fotbalistice majore din trecut. Ați inclus și impactul succesului sportiv în analizele dumneavoastră de atunci? Dacă da, ce informații există despre interacțiunea dintre succesul sportiv și cel digital?

Mario Leo: Da, am observat această problemă încă din ianuarie, la Cupa Africii. Întotdeauna există efecte surpriză care sunt caracterizate de rezultate și evenimente speciale. Social media poate fi cu siguranță planificată, dar aceste efecte pe termen scurt - Cupa Europeană și Cupa Mondială sunt exemplele perfecte în acest caz - se întâmplă în mod regulat. Atunci când atacantul austriac Michael Gregoritsch marchează un hat-trick în primul meci din grupe împotriva Franței, zeci de milioane de utilizatori caută profilul său din social media. O mare parte dintre aceste persoane vor rămâne apoi ca urmăritori. Cu puțin noroc, el va fi listat și în Google Trends pentru câteva zile. Un alt exemplu este cel al transferurilor: David Alaba avea aproximativ 2 milioane de urmăritori pe Instagram cu puțin timp înainte de transferul său de la Bayern Munchen la Real Madrid. La câteva zile după transfer, el avea 6 milioane. Astăzi, la aproximativ trei ani de la această schimbare de club, îl urmăresc 15 milioane de persoane. Acest lucru arată, de asemenea, importanța imensă a lui Real Madrid în comparație cu alte cluburi de top. Real joacă într-o ligă complet diferită aici.

Apropo de Real Madrid: Ați sfătuit-o pe Juventus Torino cu privire la transferul lui Cristiano Ronaldo de la Real Madrid la Bătrâna Doamnă în ceea ce privește potențialul digital. Ați documentat această experiență în cartea dvs. din 2020 „Buy Ronaldo”. CR7 joacă probabil ultimul său turneu major pentru Portugalia. Dar este el încă numărul 1 în social media?

Mario Leo: Da, el este de departe numărul unu. Este primul sportiv care își împărtășește viața cu peste 900 de milioane de persoane pe profilurile sale. Kylian Mbappe se află pe locul al doilea în topul jucătorilor care participă la EURO. Cu 80 de milioane de urmăritori, Toni Kroos se află deja la o distanță respectabilă. De asemenea, este interesant faptul că, alături de Ronaldo, Kroos, Luka Modric, Robert Lewandowski, Marco Reus, Thomas Müller și Pepe, șapte jucători cu vârsta de peste 30 de ani sunt reprezentați în top 10. Încă o dată, este vorba despre modele și povești de succes pe care oamenii le caută pe rețelele de socializare.

Mario Leo
Mario LeoMario Leo / RESULT Sports

Ce jucători credeți că se vor remarca la EURO, atât din punct de vedere sportiv, cât și digital? Cine credeți că are un potențial deosebit de ridicat de a-și crește numărul de urmăritori și de interacțiune?

Mario Leo: Phil Foden, care a fost votat cel mai bun jucător din Premier League în urmă cu doar câteva zile și care va fi o piesă importantă pentru Anglia la EURO, ar putea face senzație - atât pe teren, cât și pe rețelele de socializare. El se află în prezent pe locul 20 în clasamentul social media al participanților la EURO. Încă mai are loc de îmbunătățire și sunt destul de sigur că vom vedea o mare dezvoltare a canalelor sale. În calitate de internațional englez, el poate beneficia, de asemenea, enorm de atracția mediatică a Angliei. La o scară ceva mai mică, germanul Aleksandar Pavlovic are, de asemenea, un potențial uriaș de a da un impuls numelui și brandului său pe rețelele sociale. Același lucru este valabil și pentru sârbul Lazar Samardzic. Important este ca jucătorul să poată face diferența. Este puțin probabil ca un jucător care se integrează bine în colectiv să explodeze pe rețelele sociale. În calitate de jucător care face diferența, potențialul unei prezențe mediatice puternice este mult mai mare.

Clasament jucători
Clasament jucătoriMario Leo / RESULT Sports

 

Clasament jucători (2)
Clasament jucători (2)Mario Leo / RESULT Sports

Impactul psihologic al rețelelor sociale asupra tinerilor care nu sunt încă pe deplin familiarizați cu acestea a fost, de asemenea, un subiect fierbinte în ultimii ani. Noua generație de fotbaliști este adesea acuzată că se uită imediat la telefoane în vestiar după meciuri. Cum catalogați această evoluție?

Mario Leo: Nu aș generaliza aici. Chiar dacă mulți jucători își țin telefonul în mână în vestiar, nu înseamnă că toată lumea este pe rețelele de socializare. Deseori se răspunde la mesaje private și la felicitări. Dar eu văd o altă problemă.

Care?

Social media este grozavă atunci când ai succes. Primești o mulțime de felicitări, totul este minunat. Cu toate acestea, mult prea puțini jucători se gândesc serios la modul în care pot folosi social media dacă nu au succes. Acest subiect trebuie abordat într-un mod foarte sensibil. Nu doar cu jucătorii profesioniști, ci mult mai devreme în academii și în echipele de tineret. Sportivilor li se oferă perspectiva de a-și construi brandul cât sunt încă tineri, dar numai foarte puțini ajung în rândurile profesioniștilor. Prin urmare, se creează așteptări pe parcursul multor ani pe care majoritatea jucătorilor nu le vor îndeplini. Scăderea este brutal de mare. Pregătirea mediatică și construirea brandului trebuie urmărite cu mare precauție, dar în mod constant și durabil, pentru a le oferi jucătorilor instrumentele de care au nevoie pentru a supraviețui în mass-media, chiar și în fazele mai slabe.

Există fotbaliști care încearcă în mod conștient să contracareze aceste potențiale pericole și provocări? Dacă da, cum se poate realiza acest lucru?

Mario Leo: Vestiarul este esențial. Nu este vorba despre interzicerea social media. Mai degrabă, este vorba despre a prioritiza comunitatea echipei în jurul jocului. De ce nu ar trebui să fie posibil ca căpitanul să colecteze toate telefoanele cu 5 ore înainte și după meci? Fără distrageri, concentrare totală asupra jocului. Studiile au arătat că distragerile și creșterile de dopamină asociate pot influența rata de eroare în timpul unui meci. Nu pot decât să mă repet: conștientizarea este extrem de importantă.

Să aruncăm o privire în viitor: Ce platformă de social media va domina în următorii 5 ani?

Mario Leo: Cred că platformele populare în prezent vor continua să domine în următorii trei până la cinci ani. În special cele care atrag comunități mari. Cu toate acestea, am văzut și în trecut, cu exemple precum Google+, că platformele individuale dispar din nou. Dar ele dispar în principal din cauza modelului de afaceri. De aceea, cred că Meta, de exemplu, va fi prezentă ca platformă online în următorii ani. Aproximativ 4 miliarde de urmăritori, răspândiți pe toate platformele Meta, reprezintă o comunitate atât de puternică încât este de facto imposibil de înlocuit de pe piață.

Mario Leo
Mario LeoMario Leo / RESULT Sports

Pe scurt: Meta va rămâne jucătorul de top cu Facebook, Instagram, Threads etc. Va trebui să așteptăm și să vedem TikTok. Ultimii patru sau cinci ani au fost foarte puternici, dar în prezent creșterea stagnează. În plus, după situația din SUA, TikTok este acum analizat foarte critic și în Europa. Există deja studii importante care investighează riscul de dependență pe care îl prezintă platformele de socializare, în special TikTok. Îmi pot imagina că UE va emite un regulament care să limiteze consumul de TikTok, precum și de alte platforme de socializare, la un anumit număr de ore pe zi. Acest lucru trebuie monitorizat îndeaproape pentru a evalua mai exact potențialul TikTok. Cel de-al treilea jucător este Google, care are probabil cel mai diversificat portofoliu cu YouTube și platforma de căutare. Amazon cu Twitch și Microsoft cu LinkedIn și Skype vor încerca să străpungă falanga celor trei mari. Din perspectiva actuală, însă, mai este încă mult până departe.