Cinci subiecte de discuție înainte de revenirea F1 la Marele Premiu al Azerbaidjanului
Red Bull se lasă purtată de val
Trei curse, trei pole-uri, trei victorii, două 1-2, două cele mai rapide tururi - Red Bull ajunge în Azerbaidjan într-un moment magic. Dublul campion mondial Max Verstappen și-a păstrat sângele rece la Melbourne pentru a se apăra de Lewis Hamilton și a evita tripla dramă a steagului roșu, în timp ce Sergio Perez a străbătut plutonul de pe ultimul loc pentru a obține locul cinci și cel mai rapid tur, în cea mai recentă demonstrație a supremației vitezei Red Bulls asupra restului grilei.
Șeful echipei, Christian Horner, a lăudat "răbdarea extraordinară" a lui Verstappen de a nu se arunca într-o luptă cu Mercedes la start.
Cu două victorii față de una a coechipierului său, Verstappen îl conduce pe Perez cu 15 puncte, revitalizatul Fernando Alonso este al treilea, la nouă puncte în spatele mexicanului de la Aston Martin, iar Hamilton este cu șapte puncte mai în spate.
Renașterea Mercedes?
Toto Wolff și oamenii săi de la Mercedes au plecat de la Marele Premiu al Australiei cu o veste bună neașteptată. Locul al doilea ocupat de Lewis Hamilton le-a dat giganților decăzuți din F1 motive să creadă că, în sfârșit, reușesc să se descurce cu mașina lor de ritmul Red Bull. Cu doar o singură victorie după un 2022 de uitat, acest sezon a început în Bahrain cu "una dintre cele mai slabe zile ale lor în curse".
O creștere a performanței în Arabia Saudită a oferit încurajări, în timp ce la Melbourne George Russell a avut o evoluție bună până când mașina sa a luat foc.
Directorul echipei, Wolff, a insistat rapid asupra faptului că nu există "niciun glonț magic" pentru a transforma o mașină care a avut probleme.
Dar austriacul a recunoscut că își înțeleg mult mai bine mașina. "Am definit o direcție clară în care trebuie să mergem și cred că ne aflăm pe traiectoria corectă".
Timp de sprint
Baku găzduiește prima dintre cele șase curse de sprint din 2023. Verstappen are cel mai bun record de sprint, câștigând trei din cele șase organizate de când au fost introduse în 2021.
Baku este primul circuit stradal care organizează o cursă de sprint, iar Horner nu este singurul dintre directorii de echipă care se teme de perspectiva unor incidente pe un circuit care are o reputație binemeritată de a produce neplăceri.
"Este absolut ridicol să facem prima cursă de sprint a anului într-o cursă stradală precum Azerbaidjan", a declarat Horner în Australia. Deși a recunoscut că pentru fani emoțiile sunt aproape asigurate, din perspectiva echipei "tot ce poți face este să-ți distrugi mașina și costă o grămadă de bani pe acolo".
Conform unui format complet nou, agreat de echipe la Melbourne și votat marți de FIA, cursa de 100 km de sâmbătă va fi acum o etapă de sine stătătoare a weekend-ului, cu propriile calificări.
Spre deosebire de 2021 și 2022, rezultatul sprintului nu va mai modela grila de start pentru evenimentul principal de duminică, calificările pentru Marele Premiu urmând să aibă loc vineri. După Baku, sprinturile vor fi prezente în Austria, Belgia, Qatar, Austin și Interlagos.
Momente dificile la Ferrari
Noul șef al Ferrari, Frederic Vasseur, consideră că există "o mulțime de spațiu de îmbunătățire a mașinii" - Charles Leclerc și Carlos Sainz vor spera cu siguranță că acesta este cazul.
Două abandonuri l-au făcut pe Leclerc să se plângă de "cel mai prost început de sezon", în timp ce Sainz s-a supărat din cauza unei penalizări care l-a făcut să cadă de pe locul patru în afara punctelor la Melbourne.
Acest lucru a lăsat cea mai emblematică echipă din F1 în urma Red Bull, Aston Martin și Mercedes în Campionatul Constructorilor.
Cu îmbunătățiri semnificative planificate de la Miami încolo, Vasseur spune că are sentimentul că "ne îndreptăm în direcția corectă".
Totuși, Baku nu s-a dovedit a fi un teren de vânătoare fericit pentru Scuderia, cu doar trei podiumuri și un dublu DNF anul trecut din 2016 încoace.
Ruleta de la Baku
Baku se mândrește cu cea mai lungă linie dreaptă din Formula 1, bulevardul Neftchilar de 2,2 km de-a lungul Mării Caspice, unde mașinile se desprind de la viteze de 350 km/h în primul viraj de 90 de grade, circuitul șerpuind apoi prin secțiunea sinuoasă a porții orașului medieval, unde chiar și cea mai mică greșeală poate însemna un dezastru.
Un câștigător diferit pentru fiecare dintre cele șase curse organizate aici este un indiciu al dramei care îi așteaptă pe Verstappen și compania în acest weekend.
Asul olandez a câștigat anul trecut, dar nu va lua nimic de-a gata după ce mașina sa s-a împotmolit în cursa din 2021 cu cinci tururi înainte de sosire.