Formula 1 își amintește de Ayrton Senna cu admirație și recunoștință la 30 de ani după dispariție
Brazilianul în vârstă de 34 de ani era lider la Imola, la 1 mai 1994, când a ieșit de pe pistă în virajul Tamburello și s-a izbit de un zid de beton. A fost al doilea deces din weekend.
De atunci, doar un singur pilot, francezul Jules Bianchi în Japonia în 2015, a murit într-un accident de Formula 1.
În filmul "1: Life on the Limit" din 2013, jurnalistul britanic Maurice Hamilton a observat că moartea lui Ayrton Senna "a fost transmisă în casele a milioane de oameni care nu știau prea multe despre sporturile cu motor, dar care știau cine era și voiau să știe cine este vinovatul".
Investigațiile privind moartea lui Senna au aruncat vina pentru accident pe coloana de direcție de pe Williams-ul său. În timpul coliziunii, pneul dreapta față s-a rupt și a zburat în capul lui Senna. De asemenea, un braț de suspensie i-a străpuns casca.
Cu o zi înainte, în calificări, pilotul austriac Roland Ratzenberger murise într-un accident. Senna a rechiziționat o mașină de pe circuit pentru a se grăbi să ajungă la locul accidentului.
Doctorul Formulei 1, Sid Watkins, a scris mai târziu în cartea sa "Life at the Limit" că i-a spus lui Senna, care era foarte afectat: "Ayrton, de ce nu te retragi din cursa de mâine?".
"De fapt, de ce nu renunți de tot?". Ce altceva trebuie să faci? Ai fost campion mondial de trei ori, ești în mod evident cel mai rapid pilot. Renunță și hai să mergem la pescuit."
Watkins a scris că Senna a răspuns: "Sid, există anumite lucruri asupra cărora nu avem control. Nu pot renunța, trebuie să merg mai departe".
Senna se grăbise deja să ajungă la un pilot afectat în ziua precedentă, când tânărul său compatriot Rubens Barrichello s-a accidentat. Watkins l-a împiedicat pe pilot să se înece cu propria limbă.
"Trei accidente mari", a spus Frederic Vasseur, acum șeful echipei Ferrari. "Cred că asta a șocat F1".
"Nu știu dacă a fost un factor declanșator, dar cred că este adevărat că, de multe ori, atunci când are loc un accident, ne schimbăm. După Jules, am făcut haloul, de exemplu", a spus el, făcând aluzie la ansamblul de deasupra cockpitului care acum protejează capul piloților.
Deși Formula 1 începuse deja să acorde mai multă atenție siguranței, datorită inițiativei unor piloți precum Jackie Stewart, triplu campion mondial, moartea lui Senna a determinat reînnoirea eforturilor de îmbunătățire a mașinilor, echipamentelor și circuitelor.
”Nu a fost ușor”
Rivalul înverșunat al lui Senna și, uneori, coechipierul său, Alain Prost, rămâne legat de brazilian.
Francezul se retrăsese ca pilot la sfârșitul sezonului precedent cu un ultim titlu de campion mondial și devenise prezentator de televiziune.
El a declarat că a ajuns să-l cunoască pe Senna în acea perioadă.
"Țin minte ultimele șase luni", a declarat Prost pentru Motorsport.com în 2018. "Atunci l-am cunoscut pe Ayrton mult mai mult decât înainte.
"Am înțeles cine era și de ce se comporta cum se comporta uneori".
Când Senna s-a accidentat, Michael Schumacher, aflat la al treilea sezon, se afla la doar câțiva metri în spate.
În 2000, când a fost întrebat despre sentimentele sale după ce a egalat recordul de atunci al lui Senna de 41 de victorii în Marele Premiu, germanul a izbucnit în lacrimi.
Lewis Hamilton are, de asemenea, amintiri emoționante din ziua fatidică.
El a povestit că, la vârsta de nouă ani, îl ajuta pe tatăl său, Anthony, să își repare kartul la o reuniune britanică de curse pentru juniori.
"Cineva i-a spus că Ayrton a murit", și-a amintit Hamilton la Imola în 2020.
"Și îmi amintesc că a trebuit să mă îndepărtez de tatăl meu pentru că nu m-ar fi lăsat niciodată să plâng în fața lui, așa că a trebuit să mă duc într-un alt loc. Nu a fost ușor.
"Îmi amintesc că am încercat să canalizez acea tristețe în pilotajul meu și cred că am câștigat în acel weekend, dar următoarele săptămâni au fost foarte grele".